Tema Passion #1 2021

När det här numret av Tidig Musik kommer ut börjar vi närma oss den tid på året då kyrkorna brukar locka stora lyssnarskaror till konserter där passionsberättelsen förmedlas i ord och ton. Så blir det förmodligen inte i 'år, men temat för 2021 års vårnummer är PASSION. Den tonsättning av passionsberättelsen som är mest välkänd idag är förstås J S Bachs Matteuspassionen. Daniel Blockert har dykt ner i musikhistorien och hittat mängder med annan passionsmusik som numera inte spelas så ofta, men som förtjänar att lyftas fram ur glömskan. I sin artikel Alla vägar bär till Bach ger han också tips om bra inspelningar, där sådana finns.

Bernt Malmros berättar om mannen bakom ett verk som inte har spelats i modern tid och som inte heller finns inspelat. Den 24 mars 1776 dirigerade Francesco Uttini sin tonsättning La Passione på Riddarhuset i Stockholm. Vem var Uttini, hur kom han att bli hovkapellmästare i Stockholm och vad är La Passione för slags verk?

Anna Kjellsdotter är kostymdesigner och tar sig an sitt arbete med stor experimentlusta och passion. Hon är anställd som tillskärare på Kungliga Operan och skapar också kostymer för många fria teater- och operagrupper. "Viktigast av allt är snittet", säger hon till Saga Samuelson, som har intervjuat Anna i hennes ateljéi Stockholm.

Människor runt om i landet har den tidiga musiken som sitt stora intresse, för att inte säga sin passion. Den tidiga musiken fyller i normala fall deras liv med sång-, spel- och dansglädje, men det senaste året har allting varit annorlunda. Tidig Musik har bett några tidig musikentusiaster berätta om sina liv med den tidiga musiken — och om hur pandemin har påverkat dem.

Vilket är det mest kända musikstycket från barocken? Pachelbels kanon kanske, eller Air från Bachs tredje orkestersvit? Ett av de.mest kända är absolut Albinonis Adagio i g-moll för stråkar och orgel; men det finns oklara omständigheter kring verkets tillkomst. Jesper _Torken reder ut forskningsläget.

Coronapandemin har ju inneburit svåra inskränkningar för alla aktiva inom kulturlivet. Några aktörer tog redan i mars 2020 beslutet att gå över till sändningar online, andra har — allt eftersom tiden har gått utan att pandemin har klingat av — börjat lägga ut konserter och andra evenemang på nätet. Under rubriken Nätets möjligheter berättar vi om några av de musiker och arrangörer som ville fortsätta nå en publik med sin verksamhet och som hittade en väg för det.

Årets kurskatalog är trots pandemin full av planerade tidig musikkurser. Vi hoppas att arrangörernas optimism — och vårens vaccineringar mot coronaviruset — resulterar i att de flesta av dessa kurser kommer att gå att genomföra. Många festivalarrangörer avvaktar fortfarande, men så är det kanske också svårare att genomföra en festival med många besökare och festmingel än en kurs med färre deltagare.

Några festivalarrangörer har redan bestämt sig för att göra sina evenemang helt eller delvis digitala. Den intresserade gör bäst i att bevaka festivalernas hemsidor, information om deras adresser finns på våra festivalsidor.

Vi önskar alla våra läsare en riktigt fin vår med så mycket tidig musik som möjligt!

Redaktionen


Redaktionssidorna

Nytt Om Tidigt

Francesco Uttini och hans passionsmusik Bernt Malmros

"Försvunna" musiker: Love Persson Hillevi Hogman

Nätets möjligheter

Kungl. Musikaliska Akademien 250 år Mattias Lundberg

Alla vägar bär till Bach — tidiga tonsättningar av passionsberättelsen Daniel Blockert

Vårens festivaler - digitala och/eller fysiska Albinonis Adagio? Jesper Jerkert

Anna Kjellsdotter - kostymdesigner med experimentlusta och passion Saga Samuelson

Med passion för den tidiga musiken Kurskatalogen 2021

Medlemsnytt

Föreningen för Tidig Musik

Konsertkalendarium

Publicerad: 2021-03-10

Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-04-26
Signum 3

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

Äldre resuméer