Förnuft och känsla #2 2024
Tidskriften Tidig Musik föddes för 45 år sedan och har utvecklats och vuxit tillsammans med tidig musikrörelsen. Starten var ett A5-häfte med maskinskriven text och handtextade rubriker. En av de största förändringarna ägde rum när tidskriften gick över till fyrfärgstryck år 1995. Därefter har formen förfinats genom åren.
Med hjälp av ideella krafter har i och med detta nummer de första stegen tagits mot ytterligare förnyelse av tidskriften. Förändringarna är inte dramatiska men ska förhoppningsvis ge Tidig Musik en ännu mer tilltalande och lättläst form. Vi i redaktionen tar gärna emot era synpunkter. Både ris och ros är välkommet.
Med detta nummer kommer även dystra nyheter. Två personer som mer än de flesta bidragit till att göra tidig musik till en vida känd och älskad genre har lämnat oss — Lars Brolin och Vassilis Bolonassos.
Professor Clas Pehrsson tecknar ett porträtt av vännen och kollegan Lars Brolin, grundare av Drottningholms Barockensemble. Orkestern har turnerat i mängder av länder och är i dag en av Europas äldsta verksamma tidig musikensembler.
Vassilis Bolonassos blev för många av oss under ett flertal år en omistlig del av helgfirandet med "Alltid på en söndag" i Sveriges Radios P2. Han var också en viktig kraft som ordförande för föreningen Stockholm Early Music Festival. Konstnärlige chefen Peter Pontvik skriver om sin vän.
Årets sommarnummer innehåller ett brett spektrum av ämnen. I den inledande artikeln skriver Dan Laurin om fugan och sonaten, två extraordinära musikaliska former. Efter nödropen från FFTM:s ordförande i förra numret har Dan generöst erbjudit sig att avstå arvo-det för artikeln för att bidra till att trygga tidskriftens fortlevnad.
Bernt Malmros skriver personligt om 300-årsjubi-lerande Francesco Antonio Baldassare Uttini. Erik Rynell presenterar Drottningholmsteaterns stora satsning, Armide från 1686, medan Petra Dotlafflovä avslutar sin exposé över 1700-talets teaterkostymer.
Jan Winter nystar i den vetenskapliga jakten på nyckelharpans ursprung och dess koppling till den tidiga musiken. Musikjournalistveteranen Calle Friedner svarade också på efterlysningen av hjälp till föreningen och redaktionen. Han inleder sitt medarbetarskap med att rapportera om förberedelserna inför sommarens Rema-konferens i Stockholm.
Saga Samuelson har träffat Nora Roll och Christina Larsson Malmberg, kvinnorna bakom Operabyråns nya föreställning, medan Daniel Blockert reflekterar över hur många inspelningar av ett och samma verk man egentligen kan behöva.
Förnuft och känsla — fugan, sonaten och inspirationen
Dan Laurin skriver om den mest abstrakta musikaliska formen.
Min resa med Uttini — som vi firar 300 år i år
Bernt Malmros berättar personligt om sina mer är 5O år med Uttini.
Bland furier och regler
Erik Rynell skriver om Drottningholmsteaterns satsning,
Armide,från1686.
Vad kläderna berättar
Del två av
Petra Dotlačilová exposé över 1700-talets teaterkostymer.
Vassilis Bolonassos 1945-2024
Peter Pontvik tecknar ett porträtt av en god vän och konisk radioröst.
Nyckelharpan och den tidiga musiken
Jan Winter nystar i den vetenskapliga jakten på nyckelharpans ursprung.
Lars Brolin 1931-2024
Clas Pehrsson tecknar porträttet av en banbrytande pionjär.
Stockholm värd för Remas internationella konferens
Calle Friedner om förberedelserna inför sommarens tidig musikmöte.
Häxorna som hyllar olikhet och kunskap
Saga Samuelson träffar kvinnorna bakom Operabyråns nya föreställning.
Alltid i Tidig Musik
Redaktionssidorna
Nytt om Tidigt
O
discutabelt
Sommarens festivaler
Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik
Konsertkalendarium
Att läsa om!
”Grand Tour – renässans och tidig barock Europa runt” Tidigmusik-kurs i Huaröd 18–21 juli
Generös donation från Joculatores Upsalienses till FFTMs stipendieverksamhet
Orgelbyggaren Mats Arvidsson får Årets Mungiga 2024
Barockkurs i sång och generalbas 6-8 september
Publicerad: 2024-07-16
Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK