Tema Dramatik #1 2022

Vi går mot ljusare tider på mer än ett sätt. Våren närmar sig och samhället öppnar upp efter månader av vintermörker och pandemirestriktioner. Äntligen kan arrangörerna satsa på nya operaproduktioner och konsertserier. Under sommaren 2022 sätts inte mindre än fyra tidiga operor upp i Sverige och detta vårnummer av Tidig Musik far temat DRAMATIK.

På Drottningholms slottsteater satsar man på ett tidigt musikdrama av Antonio Vivaldi, Il Giustino från 1724. Emma Sohlgren berättar om verket och Tidig Musik har intervjuat teaterns nya vd och konstnärliga ledare, Anna Karinsdotter.

Ulriksdals slottsteater i Solna norr om Stockholm, allmänt kallad Confidencen, sätter upp en gustaviansk opera som hade premiär just där 1781: Proserpin med musik av Joseph Martin Kraus. Regissören och koreografen Sara Ekman berättar om verket och uppsättningen och vi kompletterar med flera av Anna Kjellsdotters kostymskisser till föreställningen, bland annat den för rollen Gustav III som vi placerat på tidningens omslag.

Gustavianskt blir det också under Stockholm Early Music Festival, där man spelar Birger Jarl och Mechtild, som hade premiär vid Gustav IlIs hov 1774, men inte har spelats sedan dess. Ditte Hammar har pratat med den musikaliskt ansvarige, Mark Tatlow, om glädjen i att få använda ny kunskap om den tidens uppförandepraxis, både vad gäller musiken och det sceniska.

Vadstena-Akademien sätter upp Carlo Francesco Pollarolos opera Il colore fa la regina, komponerad för karnevalen i Venedig 1700. Den som har lyft fram verket ur glömskan är Holger Schmitt-Hallenberg. Han skriver i artikeln Fynd i arkiven om hur han arbetar för att leta sig fram till de musikdramatiska guldkorn som gömmer sig i bibliotek och arkiv.

I år är det 250 år sedan Gustav III kröntes till kung. Jennie Nell, ordförande i femårsjubilerande Sällskapet Gustaf III, berättar om sällskapets planer för detta dubbla jubileumsår och om hur de på olika sätt uppmärksammade att Gustav III förra året skulle ha fyllt 275 år.

När Gustav III avled 1792 iscensattes hans begravning som en operaföreställning, med pompa och ståt. Lena Rangström skriver om de olika ceremonierna och om den spektakulära, dramatiska scenografin i Riddarholmskyrkan i Stockholm.

Från gustavianskt till förbarockt. Erik Rynell har intervjuat Katharina Bäuml, som tillsammans med sin ensemble Capella de la Torre har specialiserat sig på musik från medeltid och renässans. Hon arbetar för att utveckla en ram för den förbarocka musiken som är allmänt accepterad och attraktiv för en relativt stor publik. "Den skall inte vara begränsad till de visserligen förtjänstfulla, ja helt omistliga festivalerna för tidig musik", säger hon. "Den skall finna en fast plats i de stora konsertlokalerna."

Som vanligt innehåller årets första nummer också en fullmatad kurskatalog och i år kan vi förhoppningsvis räkna med att de flesta av de många planerade kurserna kommer att gå att genomföra. Även festivalsidorna och konsertkalendariet är välfyllda och samma förhoppning gäller förstås beträffande dem.

Med önskan om en tidig musikfylld vår och försommar!
Redaktionen



Redaktionssidorna

Nytt Om Tidigt

Vivaldis "II Giustino"

Några frågor till Anna Karinsdotter
Drottningholmsteaterns nya vd och konstnärliga ledare

Gustaviansk opera återuppväcks Ditte Hammar

En begravning likt en operaföreställning för en död kung Lena Rangström

Till minne av Torsten Englund Hillevi Hogman samt Barbro och Gunnar Englund

Fynd i arkiven Holger Schmitt-Hallenberg
Att leta fram musikdramatiska guldkorn

Umeå Barockensemble Veikko Christian Kiiver

Festivaldags igen!

Jennie Nell och Sällskapet Gustaf III Proserpin återvänder till Confidencen Sara Ekman

Katharina Bäuml och musiken från tornet Erik Rynell

"Försvunna musiker": Kristina Schoch

Kurskatalogen 2022

Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik

Konsertkalendarium

Publicerad: 2022-04-01

Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

Äldre resuméer