Innehåll #3 2020
Läs om #3 på Utställningskritiks hemsida.
Kära läsare av Utställningskritik! Susanne Fessé
I år får vi räkna med en annorlunda sommar med fortsatta restriktioner, men samtidigt en sommar med välbekanta inslag av solvarma klippor, kladdiga glasshänder och regn som faller på verandans tak i kanalplast. Jag reflekterar över parallellen mellan sommarens situation och besökarens förhållande till de så sakteligt återöppnande museerna. Vi ställs inför en konstellation av nya digitala lösningar, virtuella utställningar och program, men kan även, med begränsningar, besöka välbekanta fysiska miljöer på landets museer. Jag tänker på framtiden; kan dagens kombination av fysiska och digitala museer bli en möjlighet att ytterligare öka tillgängligheten och rent utav öka antalet besökare? (från de inledande orden Utställningskritik #3 2020)
Skulptur i natur vid Artipelag Susanne Fessé
I en tid av begränsade museibesök är utomhusutställningen
Skulptur i natur vid Artipelag i Stockholms skärgård en välkommen miljö att ta del av konst. Susanne Fessé funderar vid besöket på kopplingen mellan verk och plats, när skulptur flyttar ut ur den vita kuben till ängar och skogar.
Stones in the ground are different from stones in the air Marie-Therese Luger
Marie-Therese Luger writing a preview of an auto-curated assemblage of public memorials in the landscaped heart of the city.
Kiruna Forever Maria Backman
Maria Backman besöker ArkDes utställning
Kiruna Forever, en utställning med fokus på människans plats både fysiskt och i minne, i traditioner och med personliga historier.
Design som metod och verktyg i brottsutredningar Kerstin Parker
Den första februari öppnade utställningen
Forensic Architecture, Design as Investigation på Röhsska museet i Göteborg, som pågår till den 10 januari nästa år. Det är en mycket anmärkningsvärd utställning av flera skäl, men framför allt då den förevisar hur arkitektur- och designstrategier, metoder och verktyg kan bidra med bevismaterial i brottsutredningar.
Mode och media på Göteborgs stadsmuseum Hanna Bendz
Hanna Bendz besöker Göteborgs stadsmuseums och ser ett allkonstverk med klädedräktens förändring i fokus, i vilket såväl elegans som vardag får plats.
Theater, Garden, Bestiary – A Materialist History of Exhibitions Carin Kallenberg & Björn Ehrlemark
Carin Kallenberg & Björn Ehrlemark läser Theater, Garden, Bestiary – A Materialist History of Exhibitions, vilken utifrån nyligen avslutat forskningsprojekt på konst- och designskolan ÉCAL i Lausanne behandlar historia om utställningen som fenomen.
Rijksmuseum Masterpieces Up Close Susanne Fessé
Vid ett besök på den virtuella utställningen
Masterpieces Up Close på nederländska Rijksmuseum njuter Susanne Fessé, med ett leende på läpparna, av kombinationen holländskt måleri och 3D-teknik med fingertoppskänsla.
Det digitala vs. det fysiska rummet Linda Bergman
I en tid av pandemi, och därmed restriktioner för samvaro med andra människor, tvingas många institutioner och gallerier att lägga om sina verksamheter och siktar då av naturliga skäl in sig på nätet. Intresset för att erbjuda digitala alternativ till den fysiska upplevelsen i rummet har funnits länge, men nu måste aktörer som visar konst skynda på den digitala utvecklingen inom de egna plattformarna. Den digitala upplevelsen ska nu inte bara komplettera utan ersätta konstupplevelser på en specifik fysisk plats.
Publicerad: 2020-07-20
Köp Utställningskritik
Läs mer om Utställningskritik i katalogen
Fler artiklar knutna till Utställningskritik
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR