Senaste nummer

Tidskrifterna presenterar innehållet i varje nyutkommet nummer.

Kungliga Operan flyttar ut till ... #5 2024
2024-11-27 Kungliga Operan flyttar ut till ... • Under hösten kom så äntligen beskedet från Statens fastighetsverk var Kungliga Operan ska husera under renoveringen av operahuset vid Gustav Adolfs torg. Det blir i Gasometern (gasklockan) i Norra Djurgårdsstaden. Operan flyttar ut sin verksamhet under hösten 2026 och fr.o.m. den 1 februari 2027 och fem år framåt kommer man hålla till i Gasometern. Det här kan bli ett spektakulärt scenrum för opera, balett och klassisk musik. • I detta nummer intervjuar jag den tillträdande operachefen, Tobias Theorell, som ser stora möjligheter att bredda repertoaren på den nya spelplatsen. Han vill förutom standardrepertoaren spela verk som aldrig tidigare har getts på nationalscenen, alltifrån barockopera till moderna klassiker. • Så varför inte fira 50-årsjubileet med György Ligetis Den stora makabern och en nyuppsättning av denna våren 2028. Sedan urpremiären på Kungliga Operan 1978 har verket blivit en modern klassiker som spelas regelbundet runt om på de europeiska operascenerna. I det här numret recenseras Bayerische Staatsopers i München uppsättning av just Makabern... (från ledaren Opera #5 2024)»

DEMOKRATINS FALL? #3 2024
2024-11-18 Tema: Demokratin på reträtt. Allt fler länder autokratiseras när fri- och rättigheter monteras ner. Världen är nu tillbaka på samma demokratinivå som före 1985. I Argentina pågår just nu en dragkamp om rätten att protestera. I Polen försöker den nya koalitionsregeringen renovera en tilltufsad rättsstat. Dessutom: Striden om vindkraften i Sápmi, Ryska Aleksandra Skotjilenko fri. • Hösten 2023 läste jag samhällskunskapsläxa med en tonåring. ”De flesta länder i världen är demokratier”, stod det. På ett par år hade soboken åldrats. Det var inte längre sant. Det är en sorglig insikt att drabbas av när man sitter bredvid ett barn. Amnesty International är politiskt oberoende. Kritik riktas mot alla länder som kränker mänskliga rättigheter eller bryter mot internationell rätt, oavsett styrelseskick eller regeringsfärg. Det här numret av Amnesty Press handlar om att demokratin i världen minskar. Och med den minskar yttrandefrihet, föreningsfrihet, kvinnors rätt… Ja, ni fattar, snöbollen sätts i rullning. Polarisering, desinformation och ekonomisk ojämlikhet driver på utvecklingen, men framtiden är inte huggen i sten. Demokratiprofessor Staffan Lindberg som är intervjuad i det här numret, konstaterar att ”det beror på hur vi som medborgare agerar”. I POLEN PÅGÅR, sedan landet i december fick en ny regering, arbetet för att återuppbygga en tilltufsad rättsstat... (ur ledaren AP #3 2024)»

Omkonst innehåll höst 2024
2024-11-09 Hela konsthallen är lagd i mörker med myten om apmänniskan i Chatawa som sammanhållande länk. Berättelsen är tecknad och skriven med skolkrita... • Mötet mellan de tre konstnärerna sker på idéernas plan. Det är möjligen motbilder till den rådande tillväxtens linjära politik vi ser... • Det finns en monumental tydlighet i Anna Pajaks måleriska tillämpningar - en klarhet som förstärks av markerade formbegränsningar som mycket sällan övergår i färgglissandon... • Utställningens titel Tillfällig balans kan egentligen sammanfatta den grundläggande strävan som alla konstnärer har som arbetar visuellt... • Peter Köhler fortsätter att låta pennan löpa fritt för att hämta upp fångarna ur tankarnas djupaste hålor. Fascinerande är dragspelsblocken som metodiskt fyllts till långa löpande sjok av händelser... • Inger Bergström intresserar sig för förskjutningar i vardagliga textila mönster. Ibland drar det åt op-konst men emellanåt förvrängs det välkända och en osäkerhet uppstår... • Några av Wadsteds mindre målningar kan ses som frysta ögonblicksbilder, medan de större ofta tar form i en imaginär värld som närmar sig drömmens dimdunkel...»

Signum nr 7
Signum nr 7 2024-11-01 Ledare Fredrik Heiding: Till religionsfrihetens försvar - Det offentliga Sverige verkar till skillnad från idrottsrörelsen vara svårt allergiskt mot religion. Krönika Malte Persson: Krönikörens kro...»

Innehåll #3 2024
2024-10-30 Tidig musik som samlingsbegrepp omfattar mång tidsepoker och stilar. Vår tidskrifts slogan breddar det ytterligare: "Från antik till tidig romantik". Men det ska nog snarare ses som en ambition än en deklaration av det innehåll man som läsare kan förvänta sig. Kunskapen om antikens musikliv är begränsad, och det är förhållandevis sällan vi kan leverera nyheter från den delen av vårt bevakningsområde. • Även om musikarkeologen Cajsa S Lund för ett år sedan tog upp aspekter på vikingatida musik är det i praktiken medeltid till tidig romantik som är vårt vanligaste tidsspann. Men sett utifrån den svenska definitionen av medeltiden handlar idet trots allt om omkring 800 år. Och ofta rör vi oss ytterligare några hundra år ner i centraleuropeisk medeltid, vilket ger ett perspektiv på 1000 år eller mer. • Lite av denna bredd speglas i detta nummer. Jesper Hillbom tar oss med till medeltidens västeuropeiska hovkultur när han intervjuar trion bakom projektet "I trubadurernas fotspår". Gruppens arbete går ut på att översätta trubadurernas texter till svenska och därmed ge åhörarna större förståelse för trubadurmusiken. Det som förloras i autenticitet vinner man i känsla för epokens humor och inställning till livet, resonerar trion. • Erik Rynell berättar historien om den tredelade franska traversen. Den hade sin storhetstid runt 1675-1725 - en guldålder för fransk traversmusik. • I en artikel om det sena 1700-talets musik visas att konstformen inte bara var till för dans och örats njutningar - den kunde i högsta grad vara en del av storpolitiken. Magnus Tessing Schneider förklarar hur musik användes som maktmedel. Kantaten Gli Elisi fick en nyckelroll i de komplicerade diplomatiska förbindelserna mellan Sverige och Ryssland på 1780-talet. • Ett annat exempel på att dåtidens makteliter såg musikaliska uttryck som viktiga politiska redskap är det svenska så kallade "trumförbudet" från 1686. Trumman blev därefter i första hand ett militärt instrument - utom i Värend, där allmogen lyckades slippa förbudet. Trumbyggaren Magne Pettersson har byggt en replik av en så kallad Värendstrumma. • Bygget av tidiga instrument är alltså i högsta grad ett levande hantverk. Mats Arvidsson, årets mottagare av hedersutmärkelsen Mungigan, är en av Sveriges främsta byggare av orglar och cembali. Orgeln i Örgryte nya kyrka är en höjdpunkt i hans karriär. • Den tidiga musiken innebär arbete även på andra sätt. Inför Ecstatic Ensembles konsert med kvinnligt fokus "från forntiden till #metoo" fick Malena Ernman djupdyka i arkiven och skriva nya arrangemang för gruppen. Calle Friedner rapporterar från REMA:s kongress 1 Stockholm om det vikiga arbetet med internationell samordning och samarbete. • Slutligen minns Leah Stuttard sin tidig musikkollega Agnethe Christensen (1959-2024).»

Innehåll Medusa #3 2024
2024-10-28 Carlo Landberg är idag främst känd som en stor kännare av arabiska dialekter, men innan detta tillbringade han flera år som arkeolog och arbetade for att etablera ett museum I Sverige för asiatiska fornfynd, främst feniciska. Namn som Sven Nilsson. Oscar Montellus, Verner von Heidenstam med flera passerar revy i artikeln om Carlo Landberg och dennes hittills relativt okända gärning som museiman tecknas i detalj av Ann Grönhammar i detta nummers huvudartikel. På den kykladiska ön Santorini ligger det antika Thera, en stad belägen högt uppe på en karg kulle på öns sydöstra kust. Hur löste man under antiken vattenförsörjningen på denna svårtillgängliga plats med ett ökenklimat? Detta undersöker Carl During i sin artikel. • Det lilla som är känt om den romerska adelsdamen Fulvia har gjort henne till en nästintill mytomspunnen karaktär från senrepubliken, mest på grund av den negativa framställning hon fick i litteratur bevarad av den samtida författaren och politikern Cicero. Eva Queckfeldt ger läsaren en inblick i de rykten och historiska fakta som vi har om denna romerska kvinna, som chockade sin samtid med sin offentligt politiska inblandning och starka personlighet. • Torsten Rönnerstrand analyserar den klassiskt skolade poeten Jesper Svenbros relation till Sapfos lyrik. I sin artikel intresserar sig Rännerstrand bland annat för Svenbros tolkningar av hennes användning av grekiska begrepp. Därmed uppmärksammas såväl ett initierat nutida författarskap som flera krigiska paralleller i de antika dikterna. • Drottningen Hotepheres grav är den enda delvis orörda kungliga graven från Gamla riket i Egypten. Bland de rika gravgåvorna påträffades drottningens armband gjorda i silver från Grekland. Daniel Henningson berättar om hur nya tekniker visar på förvånansvärt tidiga kontakter mellan regionerna.»

Innehåll Haimdagar # 3-4 2024
2024-10-26 Puttar u pirrvittar • Frågan om 30-talsuppväxtens vilkor • Richard Magne - Nu var det 1944 • Sten över Nicolaus de Hedhusm i Väskinde • Landstigningen i Fårösund 1710 • "Lekstuga" vid Tyrevalds i Klinte • Mer kring framväxten av Hansakoggen • Stadens Brännvinsbrännare 1748 • Dokument daterar Hogräns nedrivna kyrkotorn • Tågresor som ung • Sten över Nicolaus de Hedhusum i Väskinde • Sigill. ca 13OO, funnes vid Snäckers i Hangvar tillhörigt Tideman Winnepenninc • Medeltida landsbygdsborgare? • Än en gång S:t Jacob och S:ta Gertud • Nils Guldsmed • Reseskildring 1854 • Daniel Jensens räkenskaper • Dust i Dalhem • 7000 år i perspektiv»

Konstperspektiv nr 4
Omslag av tidningen visar konstverk av Ferdinand Evaldsson - vit relief 2024-10-16 Alltid senaste nytt från konstens värld i Sveriges största renodlade konstmagasin»

Innehåll Akvarellen #3 2024
2024-10-13 Höstens konstprogram är redan i full gång med galleriöppningar och museiutställningar över hela Norden och det är alltid lika kul att se vilka konstnärskap som vi kommer få presenterade. Maria Molin har intervjuat vår omslagskonstnär, Christine Ödlund, som kommer ställas ut under hösten på Nordiska Akvarellmuseet. Christine Ödlunds konstnärskap har ett starkt band till naturen och att läsa om hennes arbete ger verkligen en ny ingång till växternas liv och dess många beståndsdelar. I Finland har Sofia Simelius träffat Hanna Saarikoski som berättar om sitt arbete med akvarell som ett material för både rumsliga gestaltningar och fria, snabba porträtt. Saarikoskis porträtt vill fånga människan i relation till naturen, och vår plats i den. Hennes målningar bär ett sagolikt berättande. Vi fortsätter in i sagans värld när Marianne Gross träffar danska konstnären Julie Nord. Nords akvareller tycks befinna sig helt inne i en Alice i Underlandet-värld och sätter den unga flickans vuxenblivande i centrum. Hennes målningar är rika på detaljer och man känner omsorgen i utförandet. Själv har jag intervjuat Guðmundur Ármann Sigurjónsson, NAS landrepresentant på Island, som berättat om sitt konstnärskap och liv. Ármann är en mångfasetterad konstnär med en lång karriär. Han berättar om hur akvarellen fick honom att måla utomhus och hur ett litet nordiskt akvarellsällskap kan uppstå och berika ens liv. Jag hoppas ni får en inspirerande läsning och en härlig höst.»

Innehåll Utställningskritik #4 2024
2024-10-11 Museet som arena för politiskt motstånd • NAOM redan i konkurs • Nordbor - ett konfliktfritt bländverk • Foto, konst och historiska vingslag i Arles • Visuella dopaminkickar på nya NAOM • Gustavianum för kungar, konstälskare, studenter och småbarn • Att starta om • Vackra Skogen brister i detaljerna • Kondenserade minnen av en sjökatastrof»

Åsa Jäger #4 2024
2024-10-03 Sopranen Åsa Jäger tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2024 för sin tolkning av Senta i Richard Wagners opera Den flygande holländaren på Göteborgsoperan. Jäger har just inlett en internationell karriär, inte minst när hon har sjungit Brünnhilde i Valkyrian i dirigenten Kent Naganos konsertanta version i Hamburg, Dresden och nu senast vid festspelen i Luzern. I den här versionen jobbar Nagano med tidstrogna instrument. Åsa Jäger kommer också att sjunga Brünnhilde i både Siegfried och Ragnarök med honom. • Närmast väntar Senta igen, nu i tyska Coburg. Det var här som hon väckte internationell uppmärksamhet efter att ha gestaltat Brünnhilde i både Valkyrian och Siegfried. Prisutdelningen äger rum vid en konsert på Göteborgsoperan söndagen den 1 december, där Åsa Jäger också kommer att sjunga. • Den segdragna frågan kring Kungliga Operans renovering verkar fortfarande hänga i luften. Statens fastighetsverk (SFV) har i dagsläget ingen plan för hur den ska gå till. Projekteringen verkar inte ha kommit i gång. SFV ber att få återkomma senare i höst. A never ending story. Hur ska teatern under sådana premisser kunna göra en repertoarplanering värd namnet? Och var ska Operan spela sina produktioner när nationalscenen kommer att hålla stängt under fem år? • Det enda vettiga är att bygga ett nytt operahus som motsvarar dagens behov när det gäller att producera opera. Att bara lappa och laga nuvarande byggnad räcker inte. Problemet med ett föråldrat operahus kommer att kvarstå. • När dessa rader skrivs har vi just fått ett generöst bidrag från Anders Walls Stiftelse. Vi producerar både en papperstidning och en digital version av OPERA, som är mer aktiv än någonsin. Sedan ett drygt år tillbaka har vi utökat vår närvaro på sociala medier - hemsidan, Facebook och Instagram -, där föreställningsrecensioner läggs ut så snart en uppsättning haft premiär. Nu kan du läsa dagsfärska recensioner och ta del av operanyheter direkt i din mobil, surfplatta eller dator. Som prenumerant på papperstidningen har du tillgång till allt digitalt innehåll - recensioner, nyhetsnotiser, tips och minnesord - samt vårt digitala arkiv från 2015 och framåt. Är du pappersprenumerant har du tillgång till allt detta. Om inte, kan du teckna en digital prenumeration för endast 39 kronor i månaden (se s.9). Givetvis har även digitala prenumeranter full tillgång till arkivet. Ge bort OPERA i julklapp! Tipsa vänner och familj om att bli digitala prenumeranter, så fler får tillgång till vår samlingsplats för allt inom opera!»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Senaste nummer

Annons:

Senaste nummer:

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

Äldre resuméer